dinsdag 13 mei 2008

Van KBC naar BinckBank

Toen ik zestien werd (2002) kon ik voor het eerst op de beurs 'spelen'. Met een beperkt budget kocht ik aandelen van Omega Pharma. Geen stevige analyse, niet lang over nagedacht, alles leek te stijgen, totaal roekeloos dus! Een paar maanden later had ik een flinke winst, helaas enkel in percentages. De transactieskosten (het makelaarsloon) en de beursbelasting haalden mijn uiteindelijk rendement fors naar omlaag.

In februari 2008 stapte ik over naar BinckBank, een online bank voor beleggers.
Realtime-koersen, gratis openen en sluiten van de rekening, geen overschrijvingskosten én de transactiekosten bedroegen 9,75 euro i.p.v. 25 euro bij KBC. Sindsdien heb ik 13 transacties verricht bij BinkBank; bij KBC zou ik 198,25 euro meer hebben betaald! Het kopen en verkopen van aandelen; beheren van je portefeuille is bij BinckBank ook veel overzichtelijker en sneller dan bij KBC.

Meestal blijven mensen een leven lang bij dezelfde bank plakken uit gemakzucht. Toch probeer ik me ertoe te dwingen voor de goedkoopste oplossing te kiezen.

Dimi

0 reacties: