zaterdag 24 mei 2008

Belasting op meerwaarde aandelen

Het is een vraag die bij iedere belegger wel eens boven komt drijven en vaak gesteld wordt op forums, maar zelden correct en volledig beantwoord wordt. Op welke beurshandelingen word ik concreet belast? Wat moet ik aangeven? Ik zal hierover enkele artikeltjes schrijven. Zo duidelijk en correct mogelijk.

Moet ik belangstingen betalen op de meerwaarde die ik genereer door aandelen te verkopen?

Neen, beheer van het privévermogen wordt gekwalificeerd als belastingsvrij inkomen. Volgens de belastingsadministratie kunnen alleen goederen (onroerende goederen en roerende voorwerpen, portefeuillewaarden) die de belastingsplichtige heeft verkregen door erfopvolging, schenking, eigen spaarinspanningen of door wederbeleggingen van vervreemde privégoederen, tot het privévermorgen behoren. Het Hof van Cassatie is echter van oordeel dat een privépatrimonium ook geheel of gedeeltelijk kan bestaan uit goederen die met geleende kapitalen werden gekocht (Cassatie, 5 oktober 1970).

De belastingsadministratie neemt aan dat beursverrichtingen normaal gezien kaderen binnen het normale beheer van het privévermogen, zelfs als het om herhaalde aan- en verkooptranscties gaat (Com. IB. nr. 90/8).

Dat is dus opgelost, geen belastingen op de meerwaarde van aandelen.

Bij de aan- en verkoop van aandelen betaal je wel een beurstaks van 0,17%, behalve bij de uitgifte van nieuwe aandelen. Ook op de VVPR-aandelen betaal je 0,17% beurstaks.

Dimi

(bron: Belasting- en Beleggingsgids 2008, Uitgeverij Pelckmans)

0 reacties: