dinsdag 13 mei 2008

Beginnen met aandelen

Bij mijn eerste zoektocht naar aandelen probeerde ik op verschillende populaire sites (zoals beurduivel.be; analist.nl) uit te pluizen welke aandelen het meest geliefd waren bij analisten. Ik vergeleek koersdoelen (zogenaamde ratings), dividend- rendementen, koerswinst- verhoudingen, ...enz. Het leek mij snel en gemakkelijk. Je pikt er de aandelen met de beste rating uit en haalt je winst binnen. Zo gemakkelijk is het natuurlijk niet, anders zou iedereen het doen.

Nu heb ik geleerd dat koersdoelen van analisten niet veel waard zijn. De analysen die ze maken wel, de cijfers zelden. Soms verschillen de koersdoelen van analisten meer dan 50%! Wat kan je daar dan me aanvangen? Soms verbeteren ze zichzelf en verlagen ze hun koersdoelen drie weken na elkaar zonder nieuws.

Nog een beginnersfout: aandelen die fors dalen, zullen wel weer stijgen. Dat vond ik zelf ook logisch. Later ondekte ik het principe 'never catch a falling knife'. Een aandeel dat daalt in waarde blijft waarschijnlijk deze trend volgen. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat aandelen die dalen in waarde de volgende dag niet spectaculair kunnen stijgen!

Het is duidelijk dat de koers van een aandeel door verschillende factoren wordt beïnvloed. Resultaten en het sentiment enerzijds, koersdoelen van analisten anderzijds. Helaas horen onverwachte tegenslagen ook thuis op de beurs. Al deze zaken maken dat op de beurs 'spelen' steeds risico's inhoudt.

Op de beurs leren 'spelen' doe je door elke dag (liefst elk uur van de dag) het beursnieuws te lezen en het koersverloop van een welbepaald aandeel te volgen. Je leert uit je fouten. Geloof me, al willen sommigen het niet toegeven, iedereen maakt wel eens verlies.

Dimi

2 reacties:

Anoniem zei

jij lijkt wel een toffe kneut, Dimi om een blog uit de grond te stampen op je 22e.
Inderdaad, je hebt enkele jaren beursleed -en plezier nodig om er mee te leren 'spelen'.
Zelf terug pas ingestapt na 7 jaar wegens L&H kater. Sinds midden feb terug ingestapt en nu de microbe terug te pakken. Mijn strategie is gebaseerd op kopen op lage rsi (<30) en verkopen bij hoge rsi (>80). Zo kocht en verkocht ik Google en Apple vorige maanden met 20% winst. Check it out.

Dimitri zei

RSI is inderdaad een belangrijke indicator. Kopen op een lage RSI is kopen met minder risico.

Dimi