donderdag 15 mei 2008

Ongeduldigheid

Ik merk dat ik veel te ongeduldig ben. Aandelen waarop ik een kleine winst heb verkoop ik vaak te snel. Verliezende aandelen hou ik te lang met de hoop dat ze weer gaan stijgen. Beleggers pronken graag met hun prestatie (wie niet?). Winst is winst! Het is zo dat in een stijgende beurs er meer aandelen worden verhandeld dan in een dalende periode. Omdat beleggers hun verliezende aandelen niet graag verkopen!

Door mijn overstap van KBC naar BinckBank heb ik mijn kosten per transactie kunnen verkleinen, maar dan wordt het verleidelijk veel transacties door te voeren.
Mijn aantal transacties moet, besef ik nu, ook dalen zodat de kosten beperkt blijven. Het kopen en verkopen van aandelen is plezierig, dat vinden de meeste beleggers (reageer). Maar helaas staat het aantal transacties niet recht evenredig met de winst, in tegendeel. In de toekomst zal ik mijn transactiekosten proberen beperken en winstgevende aandelen de kans geven verder te stijgen. Laat je niet meeslepen door emoties!


Dimi

4 reacties:

De jonge belegger zei

Heel mooi je blog!

Tof dat je een link plaatst naar jonge belegger.

Ik zal ook een link plaatsen naar je als ik mijn blog weer op het juiste spoor krijg,
half juni dus!

Tot dan en hopelijk zie ik nog interessante tips over welk aandeel kopen op jouw blog.

Het is heel mooi hoor.

Dimitri zei

Goed zo ;)
Je mag de link nu al plaatsen hoor :D
Nee hoor, doe maar op je gemak... Leren om centjes te verdienen is een goed idee! Want zonder centjes, geen beleggingen :)

Ik ben trouwens ook 21

Anoniem zei

Leuke blog die vlot leest en mooi de psychologie van beleggen naar voren brengt (zeker in dit artikel).
Veel succes nog met je blog en met je beleggingen.
Luk

Dimitri zei

Dankjewel Luk,

Er is nochtans nog veel werk aan mijn schrijfstijl denk ik :D

Tot later!