zaterdag 17 mei 2008

Diversifiëren

Diversifieer je portefeuille om je kans op grote verliezen te verkleinen. De goede raad van elke belegginsinstelling. Je koopt dus liefst verschillende aandelen. Als jonge, beginnende belegger is dat niet evident. Na meerdere studentenjobs tijdens de zomer en nachtwerk tijdens het jaar wil je bijvoorbeeld 3000 euro beleggen in aandelen. De vraag is dan of je alles in 1 bedrijf investeert of je meerdere aandelen koopt om het risico op grote verliezen te beperken.

Een rekensommetje:

- je koopt aandelen van 1 bedrijf voor 3000 euro: dat kost je 3000 euro + transactiekosten (9,75 euro x 2) + beursbelasting (0,17% x 2, ongeveer) =
3029,70 euro. Je aandelen moeten 0,99% in waarde stijgen om de kosten terug te betalen.

- je koopt 3 verschillende aandelen voor elk 1000 euro: dat kost je
3068,70 euro. Je aandelen moeten elk 2,29% stijgen om de kosten terug te betalen.

De kans dat je
0,99% winst maakt op één aandeel is veel groter dan de kans dat je drie aandelen met 2,29% stijgen. Je hebt natuurlijk wel het risico op grote verliezen beperkt. Toch is de keuze niet makkelijk. De kans dat je grote winsten maakt op elk van die 3 aandelen is ook beperkt. Eens je met grotere bedragen 'speelt' is de keuze minder moeilijk: diversifiëren... maar niet te veel!

Bij de grootbanken (hier KBC):

- je koopt 3 verschillende aandelen voor elk 1000 euro bij een grootbank: dat kost je 3130,20 euro. Je aandelen moeten elk 4,34% stijgen om uit de kosten te geraken!

Ik heb snel gekozen, geen grootbank.

Dimi

2 reacties:

Anoniem zei

Ik kamp met hetzelfde probleem. Iedereen roept op tot diversifiëren, maar dit lijkt me echt wel moeilijk als beginnend belegger die er niet direct een grote hoop geld tegenaan kan gooien. Ook ik ben van mening om de transactiekosten tot een minimum te houden en blijf dus voorlopig beperkt tot drie aandelenposities plus nog een deeltje cash om een mooie buitenkans te kunnen oprapen. Met drie posities kan je onmogelijk gediversifieerd zijn en moet je dus heel goed uitkijken wat je koopt. (dit moet je trouwens altijd doen) Dit onderzoek en het telkenmale afwegen van mn opties beschouw ik als mijn "beurslessen" en ervaring opdoen. Ondertussen verder sparen en uitkijken naar een volgende positie. Dit is echt een thema waarrond niet zoveel lectuur is te vinden. Behalve de raad om een fonds te kopen natuurlijk, maar hier wil ik zeker van wegblijven wegens de te grote beheerskosten.

Anoniem zei

Ik hoef me een paar transacties gelukkig niet bezig te houden met de grote van mijn posities dankzij de 100e gratis transactiekosten die ik via binck heb gekregen.
Normaliter ben ik echter wel van mening dat je minimaal 1000 euro moet inzetten om je transactiekosten eruit te halen behalve bij opties (ik heb bijv. voor enkele honderden euro's calls TomTom gekocht).