dinsdag 10 juni 2008

Fortis krijgt klappen

Na tien minuten beurshandel verliest Fortis ruim 6%! Dexia verliest ongeveer 5%, KBC beperkt te schade tot 0,2%. Fortis heeft sinds begin deze maand al 14% verloren. Het slechte beursklimaat voor de banken is te wijten aan de aanhoudende afschrijvingen en de daarbij horende kapitaalverhogingen van grootbanken. Het aantal verhandelde Fortis-aandelen bedraagt 1.100.000. Een zéér hoog volume dus. Paniek? Waarschijnlijk enkel bij de particuliere belegger die nu massaal verkoopt. Terwijl institutionelen rustig aandelen bijtanken (zie Arcofin CVBA, Dexia). De steunniveau's rond de 13,60 en 13,75 zijn doorbroken, al veert de koers nu weer even op (10u).

"Beide banken lijden zwaardere verliezen dan de andere Europese bankaandelen door adviesverlagingen van invloedrijke beurshuizen."

Dit lees ik op de website van De Tijd. Adviesverlagingen betekenen meestal dat het nu te laat is om te verkopen en dat de grootbanken zelf al hebben verkocht. Merrill Lynch gaf een Buy met koersdoel 21,30 nog geen drie maanden geleden, zonder duidelijke koersreactie. Nu geven ze een Hold en iedereen zou verkopen? Ik wacht op de concrete kwartaalcijfers. Niet op subjectieve hersenkronkels van analisten.

Aan de huidige koersen krijg je bij Fortis een dividendrendement van 8,5% bruto, als de dividenden constant blijven natuurlijk. Zelf hou ik mijn aandelen Fortis in portefeuille, voor dat dividend. Misschien koop ik wel een pakketje bij om mijn gemiddelde aankoopprijs te verlagen en mijn dividendrendement zo te verhogen. Het is nu even slikken, maar op middelange termijn komt Fortis deze kleine crisis wel te boven.

De volumes liggen binnen de Bel20 niet uitzonderlijk hoog, exclusief de bankaandelen.
Ook in Tokio gaan de banken lager.

Gelukkig hebben we nog de meesterlijk wijsheid van Bush, met zijn uitgebreide technische analyse:
‘De economie zal overleven, dankzij zijn sterke fundament.'

Dimi

(bron: De Tijd, CBFA)

2 reacties:

Anoniem zei

Bedankt voor uw advies inzake mijn onrust omtrent Fortis.
Ik wil u best geloven, er zit toch niets anders op dan mijn aandelen bij te houden. Al die geruchten over vers kapitaal, afschrijvingen en dergelijke : waar halen die analisten dit allemaal vandaan? Kan dat zomaar allemaal de wereld ingestuurd worden zonder waargetrouwe ondergrond? Is dit om zelf bij te kopen aan 15% op enkele dagen tijd? Ik snap er niets meer van.
Baaike

Dimitri zei

Maak van "Advies", "Eigen Mening" :)

Dimi