donderdag 30 oktober 2008

Na de zomerslaap, Umicore

Geruime tijd heb ik de beurzen van op een veilige afstand gevolgd. Nu bedrijven met stevige fundamentals zwaar ondergewaardeerd zijn kunnen de koopjes van start gaan.

Voor het eerst heb ik een financiële crisis mogen meemaken. Na de zware examenperiode, had ik geld nodig en verkocht ik al mijn aandelen (ik nam relatief kleine verliezen) in portefeuille om een mooi reisje te boeken. Gelukkig, want de volgende weken bleken desastreus te zijn.


Nu probeer ik weer een portefeuille op te bouwen. Gisteren kocht ik Umicore aan 12,5 euro. Van overdreven koersdalingen moet je immers profiteren. Het aandeel verloor in no-time 2/3 van zijn waarde. Dit na een positieve trading update. De winst zal op een hoger peil blijven vermits Umicore de metaalprijzen voor 2009 en 2010 al heeft vastgelegd.

Umicore profileert zich meer en meer als een 'groen' bedrijf en investeert dus miljoenen in 'schone' , duurzame energie: zonnecellen, brandstofcellen, autokatalysatoren, enz. Hopelijk kunnen ze ook hun graantje meepikken met deze groene hype.

(bron: Umicore.be )

0 reacties: